Přepnout na navigaci

Exkurze do TATRA Kopřivnice 2018

Tradiční exkurze žáků do TATRY a Technického muzea TATRA KOPŘIVNICE se uskutečnila 17.10.2018 pro třídy S4A a S4B pod vedením pedagogů Ing. Fily, Ing. Ryšavého a Ing. Ševčíka.

Po příjezdu do Tatry Kopřivnice se nás ujali průvodci Bc. Z. Kleinová, asistentka ředitele a pan Antonín Vurst, kteří nás celou exkurzí provázeli. Ve velkém zasedacím sále nás seznámili s historií Tatry Kopřivnice od prvního vyrobeného automobilu PRESIDENT přes přelomovou konstrukci z roku 1923 automobilu TATRA 11 se vzduchem chlazeným dvouválcovým plochým motorem tzv. "boxerem", tehdy málo obvyklou čtyřstupňovou převodovku, s páteřovým rámem a bezkloubovým hřídelem pro přenos výkonu motoru na poháněnou zadní kyvadlovou nápravu s čelním diferenciálem. Tato unikátní koncepce se používá u automobilů značky TATRA dodnes i u poslední do výroby zavedené novinky Tatry Phoenix, u které pro splnění, poněkud nesmyslného emisního limitu EURO 6, používá složitý kapalinou chlazený americký motor PACCAR a kabinu holandské automobilky DAF a automatickou převodovku Německé firmy ZF. Nadále ovšem zůstává zachována unikátní "tatrovácká koncepce" s páteřovým rámem a kyvadlovými polonápravami, mezinápravovými a nápravovými uzávěrkami diferenciálů pro jízdu v těžkém terénu, kde jsou nákladní i speciální automobily značky TATRA neporazitelné. Důkazem čehož je několikanásobné vítězství TATRY řízené Karlem Lopraisem v Rallye Paříž-Dakar.  

Protože tentokrát nebyla, z provozních důvodů možná, návštěva zkušebního polygonu TATRA, nabídli nám, jako náhradu, prohlídku požární zbrojnice, která se ukázala pro žáky velmi zajímavá. Zbrojnicí HZS nás provázel velitel pan Durček. Vyzkoušeli jsme si veškerou požární techniku, co vybavení HZS nabízí včetně usednutí za volant hasičského speciálu. Velkou zajímavostí zbrojnice HZS je jediný, v České republice v provozu, sanitní vůz na bázi reprezentační TATRY 613.

Na exkurzi ve výrobě nás provedl pan Vurst kolem vyrobených nákladních automobilů Tatra a seznámili nás s výrobním sortimentem. Dále nám ukázali výrobu unikátních stavebnicových, vzduchem chlazených, motorů Tatra. Další zajímavostí motorů Tatra je skládaný klikový hřídel – z důvodu unikátní stavebnicové konstrukce a jeho uložení ve valivých ložiscích, které umožňuje snadnější start motoru při teplotách hluboko pod bodem mrazu.

Velmi nás také zaujala výroba převodů pro nákladní automobily Tatra od jednoúčelových protahovacích a protlačovacích nástrojů pro výrobu vnitřních a vnějších ozubení, obrážeček a odvalovacích frézek na výrobu ozubených kol, přes výrobu hřídelí a montáží převodovek, přídavných převodovek, mezinápravových a nápravových diferenciálů se všemi uzávěrkami  diferenciálů konče. Dále exkurze prohlídkou celou montážní linku, kde na začátku byly jednotlivé montážní podskupiny páteřového rámu, přes lakování podvozků a na konci linky sjel nový automobil, který je vždy vyzkoušen na zkušebním polygonu. Škoda jen, že se tak kvalitních nákladních a speciálních automobilů nevyrábí více, ale je to dáno současnou situací v ekonomikách…

V expozici světoznámých olympioniků a vítězů Emila a Dany ZÁTOPKOVÝCH, která je součástí Technického muzea Tatra, jsme se seznámili s jejich úspěchy na Olympijských hrách. Emil Zátopek se narodil v Kopřivnici.

V muzeu nás zaujala replika prvního automobilu PRESIDENT vyrobeného v Rakousko-Uherské monarchii v roce 1897 a tak začala historie světoznámé značky TATRA. V muzeu jsme viděli téměř vše, co kdy Tatra vyrobila, byť i jen v jediném exempláři např.: aerosaně, které měly být použity na východní frontě během 2. světové války, legendární Tatru 11 z roku 1923, Tatru 111, Tatru 138 expedice Lambaréne, Tatru 805 světoznámých cestovatelů Ing. Hanzelky a Ing. Zikmunda, drezínu Tatra, která si zahrála ve filmu Ostře sledované vlaky, letadla a letecké motory, zařízení pro potravinářský průmysl, přes automobil TATRA 815 GTC pro cestu "Tatra kolem světa", Tatra 815 Karla Lopraise a poslední vyráběnou osobní Tatru 700 atd. Muzeem nás provedl pan učitel Ing. Fila. Tradičně jsme provedli zápis do knihy návštěv Technického muzea Tatra.

Sepsali: Ing. Fila, Ing. Ryšavý a Ing. Ševčík

nahoru