Přepnout na navigaci

Soutěž PNEURACER 2024

Soutěž PNEURACER 2024

Dne 06.06.2024 se na FSI VUT v Brně konal první ročník studentské soutěže Pneuracer. Úkolem bylo sestavit RC autíčko, které bude poháněno vzduchem z litrové lahve stlačeným na 7 barů. Pneumatický píst a některé další komponenty dodala firma SMC. Zbytek museli vymyslet, vyrobit, vytisknout a naprogramovat soutěžící. Bylo přihlášeno celkem 28 týmů, 17 z nich následně splnilo podmínky návrhového konceptu a pouze 11 se fyzicky zúčastnilo soutěže (50 % z gymnázií a 50 % z odborných škol). Z toho dva týmy byly z naší školy – „Gold Diggers“ tvořený žáky S3A a tým „S4B“ ze třídy S4B. „Gold Diggers“ nedosáhl na bednu, ale zato tým „S4B“ posbíral, co mohl. A to i celkové první místo! Tady je jejich příběh.

„S4B“ ve složení David Lokaj, David Kolář a Filip Steiner se v tomto roce nejen stihli připravovat k maturitě, ale přihlásili se i do soutěže Pneuracer. Společně navrhli koncept autíčka, na 3D tiskárně vytiskli jednotlivé díly a vše zkompletovali ve funkční celek. Filip se naučil programovat v Arduinu a na první pokus vytvořil program pro řízení motoru. Návrh pohonu autíčka zpracoval ve své maturitní práci. David Lokaj využil také svou maturitní práci a díky ní navrhl systém dálkového řízení. David Kolář tvořil technickou podporu týmu a účastnil se konzultací s mentorem.

Soutěžní den byl dlouhý a celý závod byl rozdělen do třech hlavních a vedlejších disciplín. Mezi hlavní disciplíny patřily: Arcade race (překážková dráha na čas), Long race (nejdelší ujetá vzdálenost na jednu nádrž) a Acceleration race (sprint na 15 m). Soutěžní týmy byly rozlosovány do jednotlivých disciplín a na každou z nich měli dva pokusy. „S4B“ začínali sprintem, nafoukli lahev a 15 m dráhu doslova proletěli za 5,42 s. Následovala překážková dráha tvořená zatáčkami a tzv. houpačkou (zpomalovacím prahem) umístěnou těsně před cílem. „S4B“ dotankovali a prvním pokusem stanovili traťový rekord, který již nikdo nepřekonal. V závodě na výdrž jejich speciál opět natankoval 7 barů čerstvého vzduchu a ujel přes 16 okruhů – 293,3 m! Tento prozatímní rekord později překonal konkurenční tým. Z doplňkových disciplín stojí za zmínku rozjezd do kopce. A „S4B“ dostali rampu na maximum. Rozjeli to do stoupání se sklonem 40° – to je jako převýšení 83 m na 100 m. Tohle neumí ani Tatra 8×8.

Naši kluci z S4B v hlavních disciplínách průběžně brali 1. nebo 2. místo. Pořadatelé ale i soupeři nad tím nevěřícně kroutili hlavami a nechápali, jak se jim podařilo současně uspět v tak protichůdných disciplínách: rychlost, maximální dojezd, akcelerace, stoupavost. A tak jim po právu patří i celkové první místo. Z tohoto místa měli o to větší radost, že viděli svůj povedený výsledek dlouhodobé práce.

nahoru